Ως επί το πλείστον, οι επιλογές χορού για τα παιδιά είναι αυτή την εποχή περιορισμένες σε ελάχιστα είδη, όπως το κλασικό μπαλέτο, τους λάτιν, το χιπ χοπ και το μοντέρνο, ίσως και το οριεντάλ. Υπάρχει, όμως, ένα ολόκληρο σύμπαν χορών από όλον τον κόσμο, μεγάλης ομορφιάς. Το μάθημα αυτό στοχεύει να γίνει επιλογή για παιδιά 6-12 ετών που αγαπούν τον χορό, τη μουσική, τα κρουστά, τα τραγούδια και θέλουν να ανοίξουν τους ορίζοντές τους στον πλούτο της παγκόσμιας παράδοσης.
Στο μάθημα αυτό έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν, να ανοίξουν σε πλήθος χορούς και μουσικές από όλες τις μεριές της Γης, με βιωματικό και διαδραστικό τρόπο. Χοροί όλων των κατηγοριών και των οικογενειών, όλων των ειδών, σε μουσικές από όλο το φάσμα της υπάρχουσας μουσικής στο τώρα και στο χθες. Μέσα σε μια εκπαιδευτική περίοδο, τα παιδιά έρχονται σε επαφή τουλάχιστον με 25 χορούς και από τις πέντε ηπείρους, καθώς και με διάφορα λαογραφικά στοιχεία για διάφορες χώρες, με σκοπό την ανάπτυξη της αποδοχής στη διαφορετικότητα και του αλληλοσεβασμού.
Με μια παιδαγωγική προσέγγιση εμπνευσμένη από τα δημοκρατικά σχολεία, η Έλενα μεταφέρει στα παιδιά το μεγάλο μυστικό: η γλώσσα του σώματος είναι μία και όλοι οι χοροί του κόσμου μιλούν αυτή τη γλώσσα. Μαθαίνοντας να κινούμαστε σε αυτή, ερχόμαστε σε επαφή με τις κοινές ρίζες μας και ταυτόχρονα χτίζουμε την προσωπική μας χορευτική ταυτότητα και έκφραση.
Πιό αναλυτικά:
Στόχοι:
-Μαθαίνει βιωματικά και διαδραστικά να αναγνωρίζει μουσικές αξίες και διαφορετικούς ρυθμούς, καθώς και να τους αναπαραγάγει με τη φωνή, να τους παίζει στοιχειωδώς και οπωσδήποτε να τους χορεύει
-Ενδυναμώνεται μυϊκά, ασκείται ολοκληρωμένα και αεροβικά
-Εμπλουτίζει το κινησιολογικό και εκφραστικό του λεξιλόγιο
-Διευρύνει τους ακουστικούς και γνωστικούς του ορίζοντες, αποκτώντας καλλιτεχνική ευρύτητα και αντίληψη
-Μαθαίνει να αναγνωρίζει στοιχειωδώς τις χώρες και κουλτούρες καταγωγής έκαστου χορού και ρυθμού, και έτσι ευαισθητοποιείται σε θέματα πολυπολιτισμικότητας και διαφορετικότητας
-Καλλιεργούνται η συνεργασία, η ομαδικότητα και η αλληλοϋποστήριξη, καθώς όλα συμβαίνουν σε κλίμα συναισθηματικής ασφάλειας, αποδοχής και προτροπής
-Αναπτύσσει την αίσθηση της ευθύνης και της πρωτοβουλίας, καθώς τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και ροή του προγράμματος, καθώς και στη λήψη αποφάσεων
-Μαθαίνει γρήγορα και άμεσα, καθώς η διδασκαλία προσαρμόζεται στις ανάγκες κάθε παιδιού, λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψιν τη διαφορετικότητα
-Εν κατακλείδι, αναπτύσσει τη δική του προσωπική χορευτική γλώσσα και καλλιτεχνική έκφραση
Το εργαστήρι περιλαμβάνει:
– Σύντομο ζέσταμα με ασκήσεις στο πάτωμα ή στην μπάρα δανεισμένες από Χάθα Γιόγκα και Κλασικό Μπαλέτο (Ρώσικο σύστημα Βαγκάνοβα)
– Ανέβασμα παλμών με επανάληψη της χορευτικής σύνθεσης από προηγούμενη συνάντηση
– Ρυθμικά και κινητικά παιχνίδια για ευρύτερη κατανόηση του εκάστοτε ρυθμού και χορού
– Εκμάθηση βηματολογίου, κινησιολογίας, θέσεων χεριών και θεατρικότητας έκαστου χορού
– Εκμάθηση και διερεύνηση όλων των κατηγοριών των χορών του κόσμου (κυκλικοί, ομαδικοί, ζευγαρωτοί, σόλο)
– Εκμάθηση και περιπλάνηση στις μεγάλες οικογένειες των πολυπολιτισμικών χορών (λατινογενείς, αφρικανικοί, μεσανατολικοί, ανατολικοί, ευρωπαϊκοί, αμερικανικοί, τσιγγάνικοι)
– Ελεύθερους ή και κατευθυνόμενους κινητικούς αυτοσχεδιασμούς σε ακρόαση ακουσμάτων από διάφορες παραδόσεις (σούφικη, ινδιάνικη, εβραϊκή, μογγολική, κλασική, αρχαιοελληνική κ.ά.)
– Κρουστά, ιστορίες, αντικείμενα
– Ντικτέ χορού
– Ανάπτυξη κινητικού μωσαϊκού ενός συγκεκριμένου χορού από κινήσεις/βήματα που προτείνουμε όλοι
– Αντιστοίχιση των χορών που ξέρουμε στον παγκόσμιο χάρτη
– Παιχνίδια με τους χάρτες, τις κινήσεις, τους ρυθμούς και τους χορούς
– Φωνητικούς ρυθμικούς αυτοσχεδιασμούς και τραγούδια με ταυτόχρονη σύνθεση χορευτικού
-Εκμάθηση σύντομων και κατ’ επέκταση ολοκληρωμένων χορογραφιών
– Ασέ: όλη η ομάδα ακολουθεί τις χορευτικές κινήσεις του οδηγού που αυτοσχεδιάζει και κάθε μέλος της ομάδας γίνεται οδηγός
-Η εκπαίδευση υποστηρίζεται από προβολή οπτικοακουστικού και διαδικτυακού υλικού προς έμπνευση και βαθύτερη κατανόηση, από χάρτες εκτυπωμένους σε Α4, κρουστά και πνευστά όργανα.
– …και άλλα πολλά που μόνο η έμπνευση της στιγμής και η σύσταση της κάθε ομάδας προσφέρει